23. sep. 2011

Borddekorasjon

Idag fikk vi i oppgave å lage en lang borddekorasjon, og hadde alerede fått bestilling på 3. Våre første dekorasjon. Vi skulle tenke på Volum, linjer, farge,form og overflate

Skissetegning



Dominanse i borddekorasjonen
Farge dominanse er lilla for meg, men går inn i lyse farger. Men den mørke lilla fargen, gjør at det lyse forsvinner mer. jeg ha linjer, ved bruk av fexi gresset, og det gjentar fasongen på helle borddekorasjonen. Overflaten min er i helheten glatt, men har litt andre effekter også. Men glattheten tar over helhet i dekorasjonen. Formene jeg har mest av er runde former, det er flest runde former, de forsterkes mest derfor er det den runde formen som domineres.


Her er utvalget av de nye varene vi fikk bruke.

Bontaniske materialene mine:
De materialene som er blomster og grønt.
- rose
- Curcubita
- Gladiolus
- Limonium
- Hortensia
- Flexi gress
- klimates
- Lisanthus
- Lyng
- Leatherleaf
- Ruscus
- Galax
- Populus

 Uorganiske materialene mine:
De materialene som er ikke naturlig.(varer)
- oasis
- skål
- buljongtråd


Startet med stikkmasse, som i dette tilfelle er oasis. Helt enkelt.


Her er staffasjene som jeg brukte som en start før blomster ble plasert inn.


Når er blomstene satt inn i stikkmassen sammen med staffasje. 


Jeg fant ut etter å ha sett på form og farge, at jeg ønsket å framheve den lilla Gladiolus´en med å få et annet punkt med lilla. Og resulatet ble slikt. Asymmetrisk.


Egenvurdering
Jeg er fornøyd, følte det ble en god balanse, og optisk balanse ( godt å se på ). Formen følte jeg at det gikk greit tilslutt, var litt vanskelig å ikke få et ´´hakk´´ eller en ´´sirkel´´ på midten. Det skal gå i et, som jeg nå ser og tenker at jeg fikk til. Fargene går sammen, har en kontrast med den mørke lilla fargen til de lyse fargene. Har også ulike effekter, som for eksempel på klimatesen i forholdt til den glatte galax´en. Fikk volum med bruk av flexi gresset, det gav luft og en fin overflate. Du får volum i et arbeid ved å brukte luft mellom materialene. Og ved å ha noe som ligger over, en linje mellom ulike sorter, det vil få det til å se større ut. Altså Volum.




Kompetansemål:
- Berekne forbruk av råvarer til ulike oppdrag og kalkulere kostnadene.
- Eksperimentere med å velge materiale og teknikk til ønskt produkt og uttrykk i blomsterfaget.
- Dokumentere og vurdere egne produkt.
- Gjøre klar for naturlig sesong for stell av et stort utvalg av navngitt botaniske materialer.

1 kommentar: