6. nov. 2011

Klassisk brudebukett

Torsdag 20 og fredag 21.
Oppgave, klassisk brudebukett. Jobber alene.
Ideskissene og tankene på hva jeg ønsket å gjøre.

Planleggingen på hvilke materialer jeg skulle bruke.
Valg av roser ble trekt, jeg fikk lilla roser. Vi hadde fått i oppgave å lage en konstruksjon en dag føre. Detta laget jeg av eføy greiner og greiner med englehår rundt. Jeg ønsket også å bruke perler, for jeg forbinder det med brud. Jeg hadde bestemt meg få å bruke, perler, eføy og lyse farger. Men det skulle være en kontrast. Den ville jeg ha i selve buketten, men at det skulle gå igjen til konstruksjonen. At det gikk sammen. Dominansen min ville bli lilla, men hadde også grønne materialer jevn utover buketten. Altså eføyen og rosebladene imellom rosene.

Ideutvikling:
Valgte denne, men endret på plasseringen av perlene.
slik ble plasseringen, over arbeidet. grunnen til at jeg endret på det er
fordi det ikke skulle bli for mye. Og heller ikke se ut som jeg planla plasseringen, Tilfeldigt.
Men du skal alikevel se at det er bevist.
Her er di ulike tankene jeg hadde.
Materialene jeg valgte å bruke på konstruksjonen min.

Materialer:
-Perle
-Rose
-Rose blader
-Eføy
-Ståltråd
-Bast
-Blomsterteip
-Ruscus
-Ull
-Buljongtråd

Teknikk:
Alt skal stiftes og teipes, og få fuktighet(ved hjelp av sprayflaske). og under plastikk.
Det samme gjelder rosene, men du bruker ikke samme stifteteknikk.
Viktig å huske på når du lager brudebukett:
-Det skal ikke vær skadelig for bruden.
- Den skal vare å vær vakker helle kvelden.
- Husk dette er det viktigste smykke til bruden, den skal se frisk ut.
- Blomstene skal ha det godt.
- Ikke skadde på blomstene.
- Ingen synlige teknikkbruk eller uorganiskematerialer(som er bruk for hjelp/støtte)
- RENT.

Her er buketten ferdig formet, En rund og klar form.
Klassisk stil:
Den ytre form er lukket, klar og avgrenset. Lett å se dominanser. Blomstene står hode med hode(men skal ha sin frie luft, ikke drepes) Ofte få sorter. Symmetri, jevn rytme. Mange blomster i forhold til hvor stort det blir.
Har konstruksjonen på, men ikke en siste detalje. (konstruksjonen og buketten skal gå i ett.
Det ferdige resulatet med helheten.
Kompetansemål:
- planlegge, gjennomføre eget arbeid med ulike råvarer.
- eksperimentere med levende materialer, uttrykk og teknikker.
- bruke materialer på en økonomisk måte. (varebehandling)
- lage og bruke skisser og annen visuell informasjon.


Lært/egenvurdering:
Har lært å lage klassisk brudebukett, med radial grupperingsteknikk.
Har lært teknikken for brudebukett.
Lært å se helheten i et arbeid, laget det til ett arbeid, ikke to deler, selv om du laget disse to ¨delene¨ på ulike tidspunkter. Vi viste ikke hvilke roser vi fikk, jeg lærte å tilpasse meg materialene jeg fikk. Jeg lært også av min fail. Ingen teknikkse hjelpemiddler skal vise på et ¨blomstersmykke¨. Jeg har også lært det skal ikke være noe spisse gjenstander som kan ødelege for brud.
Vurdering.
jeg har en god rytme, alt går sammen. Det er ikke delt. Har vært ¨snille¨ me materialene mine, de har ingen skade på seg. Har en fin balanse selv om jeg tok inn en kontrast med den enne rosa rosen. Grunnen til det er at jeg tok med knoppene til den rosa rosen, og plasserte dem med optisk balanse. Godt å se på. Disse knoppene gikk også inn i eføy bladene, på det mørkese punkte. Gjentagelse. Har også ¨dratt¨perlene på en linje over buketten. Som jeg igjen snakker om gjentagelse. Varte Ruscus blader under for den var den glatteste, for jeg hadde planlagt å ha ull på håndtaket. Ved tanke på godt tak i buketten, godt å holde på.
Er super fornøyd!

1 kommentar: